Макрук (тайські шахи)

Відповісти
Аватар користувача
vasyl_puzanov
Повідомлень: 67
З нами з: Пон березня 09, 2020 4:19 pm
Звідки: Запоріжжя, Україна
Контактна інформація:

Макрук (тайські шахи)

Повідомлення vasyl_puzanov »

Макрук - тайська (таїландська) настільна гра, традиційний варіант шахів. Дуже схоже, що макрук є родичем індійської чатуранги.

У Таїланді та Камбоджі Макрук популярна за класичні шахи. Просто на вулицях Таїланду часто можна побачити як люди запекло грають у Макрук.

Як грати в макрук - правила
Дошка в тайських шахах має ті ж розміри, що і в класичних - квадрат 8 на 8 клітин.
Початкова позиція фігур у Макруку відрізняється від класичних шахів тільки двома особливостями:
- ряд пішаків знаходиться на третій лінії від гравця, а не на другий (звідси наслідок - в правилах немає ходу пішаком на 2 поля вперед і немає взяття на проході).
- білий король знаходиться зліва від ферзя, тобто немає повної симетрії білих і чорних фігур, як у класичних шахах.
Класичні позначення шахових фігур використані для розуміння розстановки. Але зовнішний вигляд фігур в Макруку дещо інший. Король, слон, ферзь і тура мають приблизно одну форму, але різні розміри і пропорції (найбільша фігура - король, найменша - ферзь).

Всі фігури, окрім пішака, мають вертикальний обсяг. Пішак жеж схожий на звичайну круглу шашку, одна сторона якої плоска, а інша - трохи опукла. Спочатку пішак стоїть опуклою стороною вгору, а після перетворення перевертається, як це робиться в сьогах і шашках.

Починають гру білі, що незвично для східних настільних ігор, де право першого ходу найчастіше у чорних.

Мета гри - поставити мат королю.

Ходи фігур в макруку
Король (khun - повелитель) ходить на будь-яке сусіднє поле, як і в звичайних шахах. У більшості варіантів правил гри макрук, король першим ходом може зробити стрибок, як кінь. Це такий своєрідний аналог рокіювання.

Ферзь (met - насіння, зерно) - одна з найслабших фігур в тайських шахах. Він ходить і б'є тільки на сусіднє поле по діагоналі.

Слон (khon - дворянин) має на один хід більше порівняно з ферзем і може пересуватися на одну клітинку по діагоналі в будь-який бік і за вертикалллю тільки прямо.

Кінь (maa - кінь) і тура (rua - човен) ходять за тимими жеж правилам, що і в класичних шахах. Кінь - стрибками через клітку зі зрушенням на сусідню лінію (буквою Г). Тура - на будь-яке число вільних полів за вертикаллю або горизонталлю.

Пішак (bia - черепашка) ходить завжди вперед на одне поле, а б'є на сусіднє поле вперед по діагоналі праворуч і ліворуч. Перетворення пішака відбувається тільки в ферзя (bia-gai) і тільки на горизонталі, на якій стояли пішаки супротивника на початку гри (3 і 6 горизонталі). Після перетворення пішак перевертається на макрука.

Звісно є ще варіанти цієї гри, як гра на пункти, гра до першого шаху, але вони не такі поширені, як основна гра.

Відповісти